• stinenilsen@mestrelivet.no
Vi mennesker er skapt for å leve i ett med

Fra tidenes morgen har vi løpt rundt i naturen, bodd minimalistisk med store grøntarealer rundt oss. Vi måtte leve av naturen, jakte etter maten vi spiste og klærne vi brukte.

 

Vi mennesker skapt for å leve i et med naturen. Evolusjonen har sakte men sikkert dratt oss bort fra den og aldri før har det vært så mange som sliter psykisk som i dag. Tilfeldig? – Neppe.

 

Nå skal jeg ikke si at vi må tilbake til steinalderen og leve som dyr. Vi har riktignok utviklet oss i positiv retning på mange områder og vi har gått fra primitive til siviliserte, tenkende og intelligente vesener – De aller fleste av oss i alle fall. Likevel så går det an å holde fast på noe ved tidene før oss. Det at vi forflytter oss fra naturen, kan se ut til å ha store sammenhenger med en av vår tids største utfordringer rent helsemessig; nemlig psykisk sykdom.

 

Med en stressende hverdag, trenger vi noe som kan roe oss ned

 

* I følge verdens helseorganisasjon, WHO, så vil depresjon etterhvert være den vanligste årsaken til at mennesker i den vestlige verden faller utenfor samfunnet og blir arbeidsufør. Mellom 20 og 30 prosent av nordmenn har hatt en psykisk lidelse siste året. Barn og unge utgjør cirka 20 prosent av bildet.

 

Samfunnet vårt er preget av materialisme, status og poengjag. Med en stressende hverdag, trenger vi noe som kan roe oss ned og bygge oss opp igjen.

 

Mye tyder på at naturen kan være denne bufferen. Det finnes studier som kan bekrefte at natur og grønne områder senker hjerte- og pulsrytmen.

 

Natur gir følelse av mestring og mening i livet

 

Forskere over hele verden har studert effekten av å oppholde seg i naturen og utallige studier kan bekrefte at natur og grønne områder senker hjerte- og pulsrytmen. I tillegg reduserer det stress og depresjon. Forskere kan også fortelle at natur reduserer frustrasjon og aggresjon, og gir følelse av mestring og mening i livet.

 

Hjerneforskere kan vise til at hjernen endrer seg når vi skifter fra et urbant miljø til grønne områder. I et bymiljø øker aktiviteten i hjernedelen som kalles amygdala. Her dominerer følelser som frykt, og angst, og her frigjøres det stressrelaterte hormoner.

 

I tillegg oppviser også hjernedelen som er knyttet til grubling og risiko for psykiske lidelser (subgenual prefrontal cortex), høy aktivitet. I naturen derimot svinger hjernebølgene på samme nivå som meditasjon framkaller, og aktiviteten i de to nevnte hjernedelene, roer seg.

 

Forskning har også avdekket at vi har to typer oppmerksomhet. Til daglig bruker vi den aktive, direkte oppmerksomheten som krever konsentrasjon og tilstedeværelse. I naturen får denne hvile og hjernen restitueres. *

«Folk som bor landlig og som har mye grønt arealer lett tilgjengelig, er mer lykkelige enn folk som bor i byer.»

Friluftsterapi

 

Studie på studie viser altså at naturen har en helsebringende og forebyggende effekt på vår psykiske og fysiske helse. Likevel så blir folk sykere, de flytter lenger og lenger bort fra naturen og oppholder seg mer og mer innendørs. 

 

I dag foregår terapi inne i et lite sterilt rom. Hva med å kombinere friluft og terapi? ABUP-avdelingen på Sørlandet sykehus har fått opp øynene for dette, og ser til blant annet Nord Amerikanske og Australske behandlingstilbud hvor naturen er et viktig element i behandlingen. 

 

Med tanke på vår store tilgang til en eksepsjonell stor og vakker natur, så er det rart at ikke flere har utarbeidet et slikt prosjekt. Forhåpentligvis vil vi se mer av det i fremtiden. 

 

Selv har jeg ikke vært flink til å benytte meg av denne medisinen, som naturen faktisk er. Enten har jeg vært for redd, eller for nedstemt til å verken orke eller tørre å bevege meg ut. Hadde jeg for øvrig hatt et konkret tilbud hvor terapien hadde foregått i en slik setting, så kanskje jeg hadde startet tidligere.

 

Det trenger ikke å være så avansert

 

En annen faktor som nok har gjort at jeg har vært litt avvisende overfor skogen og friluftslivet er at jeg har vært overbevist om at jeg må gå milevis for å omringes av vakker natur. Jeg har også trodd at jeg må gå milevis for at det skal ha noen helsebringende effekt.  Men slik er det jo ikke.

 

I tillegg har jeg trodd at du må være Lars Monsen som krysser Canada på tvers og må elske å være mutters alene, i ett med naturen i flere år for å kunne kalle deg et friluftsmenneske. Slik er det heller ikke. 

 

Ved å åpne opp sinnet litt hvor jeg i tillegg har tatt små grep om gangen så har disse tankene snudd og jeg har virkelig fått erfare at man verken trenger å gå langt eller å være Lars Monsen for å være et friluftsmenneske. Det er egentlig bare å kle på seg, finne en skog for deretter å starte og gå.

 

Videre handler det om å prøve seg frem, feile, prøve igjen og mestre. Sakte men sikkert lærer du og mestringsfølelsen vokser i takt med en indre ro. Det finnes ikke noe bedre sted enn naturen for å lade opp batteriene – Og vet du? Du trenger faktisk ikke å gå timevis. Du trenger ikke å være villmarkens sønn og du trenger egentlig ikke å gjøre det veldig avansert.

 

Startet fra scratch

 

Jeg visste knapt opp ned på en øks. Å lage et bål var helt utenfor min rekkevidde og for ikke å glemme at jeg er helt desorientert. Jeg sliter med å finne frem i min egen bukselomme, likevel så legger jeg ut på tur i skog og mark, like spent på om jeg finner veien hjem hver gang.

 

Mestringsfølelsen blir like stor hver gang jeg kommer trygt tilbake til start. Det er hva naturen har blitt for meg – mestring, tilstedeværelse, en god følelse som demper uro og grubling og jeg ønsker at du skal få den samme opplevelsen som meg.

 

Jeg ønsker å hjelpe deg til å finne din vei ut. Til å finne glede ved naturen og til å oppleve den gode effekten naturen har på både fysisk og psykisk helse. Uansett hva du sliter med, så er naturen en god buffer for uroen, mørket og de tunge tankene.

 

Coaching

 

Jeg vil derfor kombinere min coaching med naturen. Sammen med de andre verktøyene som jeg presenterer i programmet mitt så kan jeg garantere at du vil kunne klare å mestre livet og hverdagen bedre.

 

MEN du må være villig til å gjøre en innsats. Du må åpne opp sinnet ditt og virkelig jobbe med deg selv. Jeg kan bare gi deg verktøykassa, mens verktøyene som ligger oppi er det kun du som må ta i bruk. 

 

Jeg vil for øvrig guide deg å lære deg hvordan verktøyene skal brukes på din vei for å nå målet ditt.

    * Kilde: Fra en artikkel publisert på nrk.no, publisert 18.08.18: «Natur er medisin»

      Referanser: “Med naturen som terapirom” fra psykologisk.no, Friluftsterapi.com

PS. Meld deg på mitt gratiskurs og du vil blant annet få en kort innføring i hvordan du kan bruke naturen for å håndtere angst.

Gratiskurs: 4 steg du kan bruke for å håndtere angst

Hei. Mitt navn er Stine. Jeg har slitt psykisk så lenge jeg kan huske. Jeg har flere diagnoser, deriblant angst og depresjon, som har ødelagt mye for meg i livet.

Jeg har vært fastlåst i et destruktivt og negativt mønster som jeg selv har trodd har vært lindrende, men som egentlig har virket mot sin hensikt og dermed vært med på å opprettholde både angsten og depresjonen.

Endelig, etter årevis med angst så har jeg funnet en vei ut av dette destruktive og opprettholdene mønsteret. En vei som på ingen måte kun er rett frem uten humper og nedoverbakker. Men en vei som er lettere å gå på.

Jeg ønsker derfor nå å bruke mine erfaringer og min kunnskap til å hjelpe deg til å oppnå det samme. 

Min mentale verktøykasse, som jeg kaller den, er basert på egen kunnskap og erfaring, i tillegg er det metoder og tankesett som er utviklet av fagfolk og som er basert på forskning.

Jeg lover ingen mirakelkur som fjerner det vonde, som fjerner angsten helt, eller som aldri mer vil føre deg inn i depresjon.

Det jeg derimot kan love deg, er veldokumenterte og gode verktøy som kan hjelpe deg til å håndtere det vanskelige på en mer hensiktsmessig måte. Verktøy som gjør deg bedre rustet når frykten sniker seg innpå og/eller depresjonen begynner å falle som et slør over øynene dine.

Er du motivert til å ta tilbake førersetet i livet ditt? Ta kontakt for en uforpliktende prat:

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no

Scroll Up