• stinenilsen@mestrelivet.no
Litt om

Tenker du noen gang på hvordan du snakker til deg selv? Ofte har vi en tendens til å være veldig kritiske mot oss selv.  Du snakker deg kanskje ned? Blir sint og frustrert når du ikke mestrer noe og bruker strofer som «Ååh, så dum jeg er», «jeg klarer jo ingenting», «jeg er het ubrukelig», «jeg er ikke god nok», «det er ikke rart at ingen liker meg», osv.  

 

Hva tror du dette gjør med hode ditt og din holdning til deg selv? Hvordan vil dette egentlig påvirke din psykiske helse? 

 

Styggen på ryggen

 

Tenk deg at noen går etter deg hver dag og forteller deg hvor dum du er, hvor ubrukelig, slem, stygg, idiotisk og kjedelig du er. En styggen på ryggen, som Onkel P så fint skisser i en av tekstene sine, som forteller deg alt det negative ved deg. Som bare trykker deg ned og holder deg fast der nede ved å ha et utelukkende negativt fokus.

 

Dette ville vært en enorm psykisk belastning, ville det ikke? Du ville til slutt trodd på det denne personen sa og du ville blitt trist, lei og kanskje også sint. Men hva når denne personen faktisk er deg selv?

 

Styggen på ryggen er som regel det; Din indre stemme som jobber aktivt for å holde deg nede.

 

Vi er vår egen verste fiende og uavhengig av hva andre sier og gjør mot deg, så er det aller viktigste hva DU gjør og hva DU sier.

 

Jo mer negativt fokus du vender innover mot deg selv, jo større sannhet vil det også bli i ditt hode. Men det er likevel ikke slik resten av verden oppfatter deg. For som regel så er det slik at det som kommer fra styggen på ryggen er konstruerte sannheter som bare du ser.

 

Traumer

 

Styggen på ryggen kan for øvrig være et resultat av vonde opplevelser som har rammet deg i løpet av livet. Kanskje gjennom mobbing, kanskje gjennom omsorgspersoner som ikke har vært kjærlige og som har snakket deg ned. En kjæreste, en venn.

 

Vi formers av miljøet rundt oss og vi påvirkes av alt vi ser og hører. Problemet med slike opplevelser er at de setter seg som superlim i hjernen.

 

For å veie opp mot en negativ erfaring, så må du ha mange flere positive for at det skal nullstille seg igjen. Hvis du da har opplevd mye negativitet, så blir det vanskeligere og vanskeligere å snu dette mønsteret. Det dannes spor som er vanskelige å endre. Men det er faktisk mulig å endre.

«Vær tro mot deg selv – Våg å være helt ærlig mot seg selv. Lytte innover og ta dine egne valg. Våg å følge din vei å stole på at det er den riktige veien for deg.

 

Du må tørre å se deg selv og akseptere deg selv for den du er og sist, men ikke minst; tørre å være deg selv fullt og helt. Først da kan styggen på ryggen løsrive seg og forsvinne ut av livet ditt.»

Selvmedfølelse

 

Et viktig steg i riktig retning er å endre synet man har på seg selv. Uavhengig av hva andre har fortalt deg, så er det som nevnt tidligere hva du mener og hva du sier som betyr noe. I tillegg så er det viktig å suge til seg alt det positive man hører fra andre og ikke det negative.

 

Dette er selvsagt enklere sagt enn gjort, og det er ikke så enkelt at du bare kan begynne å tenke positivt om deg selv, så blir alt fikset. Dette er, som med alt annet, en prosess som du må trene på.

 

En måte å gjøre det på er å ha fokus på selvmedfølelse – det vil si at du fokuserer på å ha en vennlig tilnærming til deg selv og tankene dine.

 

Som nevnt over så er det lett å snakke deg selv ned når ikke ting går slik du ønsker. Du går rett i angrep, i stede for å trøste.

 

Om en venn hadde gjort noe dumt, ikke mestret noe eller slet med noe, så ville du vel ikke gått til angrep på denne vennen? Du ville møtt han eller henne med vennlighet og forståelse, ikke sant? Det må du også øve på å gjøre med deg selv.

 

Når du for eksempel sliter med angst eller depresjon og du blir oppgitt fordi du nok en gang må unngå en situasjon på grunn av nevnte lidelser, så kan du i stede for å bli sint på deg selv, gi deg selv en klem.

 

Møt deg selv med selvmedfølelse

 

Eksempel: 

Du kjenner at angsten er så krevende en dag. Du er så aktivert at du ikke klarer å gå på butikken eller å være sosial.

 

Du blir sint på deg selv: «Ååh, så dum jeg  er som ikke klarer dette.  Alle klarer jo å gå på butikken eller å være sosial, men jeg er bare en ubrukelig pyse som ikke klarer noen ting».

 

Hva med å snu dette med: «Det er ikke rart at jeg ikke klarte dette nå. Det ble rett og slett for overveldende for meg. Slik er det når angsten begynner å herje. Det er kjedelig at det er slik, men jeg må ikke gi opp. Det kommer en ny dag i morgen, da kan jeg prøve igjen. Dette er ikke min feil og jeg gjorde så godt jeg kunne».

 

Her ser du tydelig to ulike tilnærmelser. En hvor du går rett til angrep på deg selv. Mens det du egentlig trenger er omsorg og kjærlighet. Dette er noe du gjerne henter fra andre. Men for at du virkelig skal klare å ta i mot kjærlighet fra andre, så må du også være i stand til å ta i mot kjærlighet fra deg selv.

 

Dermed er det så viktig å ha en vennlig tilnærming til seg selv og det vonde.

 

 Å møte seg selv med selvmedfølelse vil være med på å hjelpe deg til å rive deg ut av destruktive og negative mønstre.

 

Over alt utsettes vi for press som leder til usikkerhet og skam. Mange opplever i tillegg andre vonde ting som gjør at vår indre stemmer blir kritisk. Men det er fult mulig å endre denne stemmen. Du kan trene den opp og snu den til en kjærlig og god venn.

 

Snu din indre stemme

 

Selv har jeg vært fastlåst i et negativt mønster hvor jeg har brukt årevis på å rive meg selv ned. Jeg har virkelig hatet meg selv. Jeg har ikke hatt troen på meg selv, overhode.

 

Hver gang jeg har «kapitulert» for angsten eller depresjonen, så har jeg gått hardt til verks for å trykke meg selv enda mer ned. For hvordan kan jeg være så dum å bli så syk at jeg ikke klarer å fungere? En setning som ikke hører hjemme i noens sinn, for det er virkelig ikke viljestyrt å bli syk. Likevel så kritisere vi oss selv for å bli rammet av noe som er utenfor vår kontroll.

 

Jeg har endelig klart å snu på denne indre stemmen. Den som hele tiden sier hvor dårlig jeg er på alt. Styggen på ryggen er fryktelig, og han gjør en allerede uutholdelig situasjon enda mer uutholdelig.

 

Derfor ønsker jeg å hjelpe deg med å snu din indre stemme. Gjennom mitt program og min veiledning så vil jeg motivere, samt hjelpe deg til å snu din indre, negative stemme til å bli en kjærlig, god og medfølende venn. Jeg vil hjelpe deg til å bli venn med deg selv igjen.

PS. Meld deg på mitt gratiskurs og du vil blandt annet få en kort innføring i hvordan du kan bruke selvmedfølelse for å håndtere angst.

Gratiskurs: 4 verktøy du kan bruke for å håndtere angst

Hei. Mitt navn er Stine. Jeg har slitt psykisk så lenge jeg kan huske. Jeg har flere diagnoser, deriblant angst og depresjon, som har ødelagt mye for meg i livet.

Jeg har vært fastlåst i et destruktivt og negativt mønster som jeg selv har trodd har vært lindrende, men som egentlig har virket mot sin hensikt og dermed vært med på å opprettholde tilstanden min.

Endelig, etter årevis med angst så har jeg funnet en vei ut av dette destruktive og opprettholdene mønsteret. En vei som på ingen måte kun er rett frem uten humper og nedoverbakker. Men en vei som er lettere å gå på.

Jeg ønsker derfor nå å bruke mine erfaringer og min kunnskap til å hjelpe deg til å oppnå det samme.

 

Min mentale verktøykasse, som jeg kaller den, er basert på egen kunnskap og erfaring, i tillegg er det metoder og tankesett som er utviklet av fagfolk og som er basert på forskning.

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no

Scroll Up