• stinenilsen@mestrelivet.no

Mindfulness og selvmedfølelse:

Hva er mindfulness?

Mindfulness er en form for meditasjon som opprinnelig stammer fra buddhismen og som har til hensikt å fremme frihet fra lidelse gjennom utvikling av innsikt og medfølelse

Mindfulness handler om å akseptere det som er. Vi blir alle rammet av vonde og vanskelige ting og vi er konstruert slik at vi blir påvirket av det som rammer oss. Likevel så kan vi trene vår oppmerksomhetsmuskel til å håndtere det vonde mer hensiktsmessig. Mindfuless er en slik treningsmetode som er med på å styrke din evne til å håndtere stress på en måte som ikke lar det vonde styre og kontrollere livet ditt.

Det er en form for mental styrketrening som vil hjelpe deg til å ha en vennligere holdning overfor deg selv og det rundt deg. Jo mer du er tilstede i øyeblikket, jo mindre vil du da gruble over fortiden eller bekymre deg over fremtiden – to ting som er opprettholdende for blant annet angst og depresjon.

“Suffering usually relates to wanting things to be different than they are.”

– Allan Lokos

Hva er selvmedfølelse?

mindfulness og selvmedfølelse

Tenker du noen gang på hvordan du snakker til deg selv? Ofte har vi en tendens til å være veldig kritiske mot oss selv. Man snakker seg selv ned.

Du blir kanskje sint og frustrert når du ikke mestrer noe og bruker strofer som «Ååh, så dum jeg er», «jeg klarer jo ingenting», «jeg er het ubrukelig», «jeg er ikke god nok», «det er ikke rart at ingen liker meg», osv.

Hva tror du dette gjør med hode ditt og din holdning til deg selv? Hvordan vil dette egentlig påvirke din psykiske helse?

Å ha fokus på selvmedfølelse er viktig for å bedre din psykiske helse – Det å ha selvmedfølelse vil si at du fokuserer på å ha en vennlig tilnærming til deg selv og tankene dine. Som nevnt over så er det lett å snakke deg selv ned når ikke ting går slik du ønsker.Du går rett i angrep i stede for trøst.

Om en venn hadde gjort noe dumt, ikke mestret noe eller slet med noe, så ville du vel ikke gått til angrep på denne vennen? Du ville møtt han eller henne med vennlighet og forståelse, ikke sant? Det kan du også øve på å gjøre med deg selv.

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no

Scroll Up