• stinenilsen@mestrelivet.no
Hva er

Mellom 20-30 prosent av oss vil oppleve en depresjon en eller flere ganger i løpet av livet. Mens 6-12 prosent av befolkningen har depresjon til enhver tid.

Vi blir mer og mer deprimerte, samtidig som vi blir rikere og rikere. Muligheter serveres på sølvfat og folk i andre deler av verden vil nok anse oss som priviligerte og bortskjemte nisser. Likevel så er vi langt i fra lykkelige. Om få år så vil depresjon være en av de viktigste årsakene til at folk havner utenfor og blir arbeidsuføre.

Hva depresjon er:

  • Depresjon er når du ikke lenger føler noen form for glede. Når alt er tomt. Når ingenting gir mening og alt du ønsker er å forsvinne ned i et sort hull.

  • Depresjon er når du kjemper en indre kamp med demoner som hele tiden forteller deg hvor tomt og meningsløst alt er.

  • Depresjon er når du ser at solen skinner ute, mens du bare vil legge deg ned i et mørkt rom å lukke verden ute fordi du ikke klarer å finne glede i lyse og solfylte dager.

  • Depresjon er når du ikke klarer å finne meningen med livet og leker med tanken på å forsvinne fra jordens overflate.

  • Depresjon er når du føler deg som en stor belastning for de rundt deg, og at verden ville vært et bedre sted uten deg.

  • Depresjon er når du helt ut av det blå mister all vilje til å leve. Når alt av vanlige gleder plutselig blir meningsløse og tunge.

  • Depresjon er tomhet. Depresjon er mørke.

Symptomer


Følelsene hviskes sakte men sikkert ut og du blir følelsestom, apatisk, sliten, lei, tiltaksløs – ingenting gir mening lenger. Andre symptomer kan også være sinne, rastløshet og manglende matlyst. Lista er lang og depresjonen utarter seg ulikt og med ulik alvorlighetsgrad. Noen har milde symptomer som går over av seg selv etter en tid, mens andre har alvorlige og langvarige plager med depresjon.

Fellestrekkene er uansett denne håpløsheten som vokser og den manglende evnen og lysten til å ta tak i livet sitt. Når du er i en tilstand av depresjon så er det uhyre vanskelig å jobbe seg ut av den, men med riktig verktøy og behandling så er det mulig å finne veien ut.

Traumer


Som regel er det ytre, alvorlige faktorer som gjør at man utvikler psykiske lidelser. Mobbing, omsorgssvikt, overgrep eller andre traumer. Dette er selvsagt uforskyldt og noe som har rammet deg som individ og som har forårsaket en brist i din kognitive funksjon.

Det fine med hjernen vår er at den er plastisk, det vil si at den hele tiden kan formes. Du kan dermed trene opp din kognitive funksjon igjen. Du kan trene opp hjernen til å bryte ut av mønster som har blitt innlært på grunn av dine opplevelser som har forårsaket denne svikten.

Perfeksjonisme og poengjag


En annen faktor som nok er skyld i vår tids depresjons- og utbrenthets epidemi, er vårt iherdige jag etter perfeksjonisme. Vi streber etter å lage en fasade som ikke er virkelig, for noen. INGEN lever et perfekt liv. Perfeksjon eksisterer ikke og jo fortere du innser det, jo lettere vil det også bli å skape et mer realistisk bilde av hvordan livet burde være, på både godt og vondt.

Dagens unge har aldri før vært så dedikerte til skolearbeid, de er så dedikerte at de blir syke. Poengjaget er enormt og kun det beste er godt nok. Men vet du, du er god selv om du ikke får 6 i alle fag. Du er god så lenge du gjør ditt beste! Det samme gjelder oss voksne – prestisje i jobb og perfeksjon hjemme er det som rår.

Når du i tillegg til dette jaget etter å prestere best på alle arenaer, også skal vise en konstruert virkelighet til omverden, så er det klart at det går på premisser med ditt indre liv. Du blir stresset, utbrent, nervøs og depresjonen for grobunn til å vokse seg stor og sterk i deg.

 

«Når du er deprimert så mister du fargesynet ditt. Alt forvandles til gråtoner, men fargene er der fortsatt. De er vansekelige å se, men de er der og du trenger en påminnelse om hvordan de ser ut».

Pålogget hele tiden

 

Vi blir generelt utsatt for enormt mange inntrykk i løpet av dagen fordi vi er hele tiden. Hjernen trenger hvile og det å sette seg på pc, se på tv eller bla gjennom dagens oppdateringer på sosiale medier, er ikke hvile for hjernen.

 

Vi sitter kanskje i ro, så kroppen får hvile rent fysisk, men hjernen fortsetter å ta innover seg inntrykk på inntrykk som den må bearbeide. Maskineriet er dermed i gang nærmest 24/7 og da er det ikke rart at det på et tidspunkt sier stopp.

 

Behandling mot depresjon

 

Første bud er å stabilisere – det gjør du blant annet med å få rutiner på plass. Det er kanskje noe av det vanskeligste og kjedeligste med å bli frisk, men også desidert noe av det viktigste. Problemet med depresjonen er jo at man går inn i en tilstand hvor man ikke vil ta vare på seg selv, for hva er vitsen?

 

Selv om du ikke føler noe poeng i å ta vare på deg selv, så vil du jo likevel ikke forbli i den håpløsheten du befinner deg i. Du vil befri deg fra depresjonens jerngrep, ikke sant? Da må du ta grep som kanskje ikke der og da virker verken nødvendig eller meningsfullt, men som på lang sikt er nettopp det – Det handler om å ta små skritt for å sakte men sikker løsne dette jerngrepet som depresjonen holder deg fast i.

 

Forebygging

 

Det viktigste med depresjonsbehandling er for øvrig når du er frisk. Da må du jobbe aktivt for å forebygge tilbakefall (da særlig om du har historie med tilbakevendende depresjon/svingninger). Det vil si at de verktøyene du har brukt for å komme deg ut av depresjonen, er også verktøy du skal ta i bruk i det daglige. Verktøy som er bra for deg og som på lang sikt vil skape en mer stabil og bedre livskvalitet.

 

Selv har jeg slitt med depresjon i mange år. Jeg har ligget i månedsvis uten å se noe form for lys i tunnelen. Dette har igjen ført meg inn i en tilstand hvor jeg hele tiden venter på at depresjonen skal komme selv når jeg ikke er deprimert. Du blir til slutt så vant til å være i denne tilstanden at noe annet er skremmende. Mest av alt fordi fallhøyden blir så stor og landingen gjør så vondt når depresjonen innhenter deg igjen.

 

Jeg har endelig klart å mestre dette. Ved mye hardt arbeid for å snu på tankene og handlingene mine, så har jeg nå vært stabil i over et år. Noen nedturer har jeg selvsagt hatt, men i stedet for månedsvis med depresjon, så har jeg dager med lett depresjon eller normale dårlige dager som vi alle opplever. Jerngrepet er ikke like hardt lenger og jeg har kontroll over tankene mine.

 

Hjelpe deg

 

Jeg ønsker derfor nå å bruke mine erfaringer til å hjelpe deg med å jobbe deg ut av depresjon, men enda viktigere, jeg vil hjelpe deg til å ta de grepene som må til for å holde deg ute av depresjonen ved å tåle de dårlige dagene bedre. Dette vil jeg gjøre blant annet ved å hjelpe deg til å endre på mønstrene du har opparbeidet deg som gjør at du forblir i denne tilstanden.

 

Jeg vil for øvrig understreke at jeg ikke er noen terapeut, men en coach som vil veilede og motivere deg på din vei til å jobbe med depresjonen. Har du en alvorlig depresjon så anbefaler jeg å kontakte fastlege for videre henvisning til psykolog som du da ev. kan gå til i tillegg.

 

Eller jeg kan være et supplement til den behandlingen du allerede får. 

      Relevante lenker og kilder:  Modum bad – depresjon 

Hei. Mitt navn er Stine. Jeg har slitt psykisk så lenge jeg kan huske. Jeg har flere diagnoser, deriblant angst og depresjon, som har ødelagt mye for meg i livet.

Jeg har vært fastlåst i et destruktivt og negativt mønster som jeg selv har trodd har vært lindrende, men som egentlig har virket mot sin hensikt og dermed vært med på å opprettholde både angsten og depresjonen.

Endelig, etter årevis med angst så har jeg funnet en vei ut av dette destruktive og opprettholdene mønsteret. En vei som på ingen måte kun er rett frem uten humper og nedoverbakker. Men en vei som er lettere å gå på.

Jeg ønsker derfor nå å bruke mine erfaringer og min kunnskap til å hjelpe deg til å oppnå det samme. 

Min mentale verktøykasse, som jeg kaller den, er basert på egen kunnskap og erfaring, i tillegg er det metoder og tankesett som er utviklet av fagfolk og som er basert på forskning.

Jeg lover ingen mirakelkur som fjerner det vonde, som fjerner angsten helt, eller som aldri mer vil føre deg inn i depresjon.

Det jeg derimot kan love deg, er veldokumenterte og gode verktøy som kan hjelpe deg til å håndtere det vanskelige på en mer hensiktsmessig måte. Verktøy som gjør deg bedre rustet når frykten sniker seg innpå og/eller depresjonen begynner å falle som et slør over øynene dine.

Er du motivert til å ta tilbake førersetet i livet ditt? Ta kontakt for en uforpliktende prat:

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no

Scroll Up