• stinenilsen@mestrelivet.no
Hva er og hvordan bli venn med angsten?

Angst er en av de vanligste psykiske lidelsene i Norge og den opptrer ofte i kombinasjon med depresjon. Om lag 30 prosent får en angstlidelse i løpet av livet.

 

Det finnes mange ulike angstlidelser, men fellestrekk for de alle er frykt og sterkt ubehag. På toppen av dem igjen er det ulike tilleggssymptomer som utarter seg innenfor de ulike angstdiagnosene og som skiller seg fra hverandre. Jo flere angstlidelser man har, jo mer komplekst blir symptombilde og jo vanskeligere er det å jobbe seg ut av det.

 

Men det er faktisk slik at du kan, om ikke bli kvitt angsten helt, lære deg å leve best mulig med den. Dette er noe jeg skal komme tilbake til litt senere i teksten.

Så hva er angst egentlig?

 

Angst er som oftest preget av vedvarende bekymringer, rastløshet, uro og irritabilitet, eller det kan komme som plutselige anfall – panikkanfall.

 

Angsten kan bli så overveldende og ubehagelig at du etter hvert kan utvikle en unngåelsesadferd, det vil si at du aktivt unngår steder eller situasjoner som du tror vil fremkalle angsten. Eller at du opparbeider deg ulike tryggingsstrategier for å lindre angsten.

 

Ofte har man en kombinasjon av de to. Problemet med dette er at det egentlig virker mot sin hensikt og kan bli det største problemet for deg i det daglige da det er med på å opprettholde angsten.

Bli venn med angsten

 

Dette er noe jeg selv har jobbet med i mange år. Jeg har jobbet for å knekke denne koden. Jeg har mange ganger trodd at jeg er på rett vei, men så er det egentlig omveier jeg har tatt.

 

Omveier som nok har gjort at jeg har klart å overleve og som har vært nødvendig der og da, men som likefullt har vært en omvei og dermed hvert med på å opprettholde angstnivået i kroppen min.

 

Nå har jeg endelig funnet en måte å bryte ut av disse mønstrene. Det er ingen hokuspokus oppskrift. Den er ganske «enkel» egentlig; Du må bli venn med angsten.

 

«Hva?!» Sier du nok nå, mens du setter kaffen i halsen. «Venn med angsten? Min største fiende som jeg helst vil kvitte meg med for godt

 

«Ja, faktisk.»

 

Hvis du i stedet for å stritte imot angsten, tillater at angsten kommer, så vil kroppen etterhvert lære seg at det ikke er så farlig. Du vil erfare at angsten egentlig er en venn, forkledd som en fiende. Fordi angsten er faktisk vår venn.

 

Rent biologisk så er angst vårt alarmsystem som varsler farer. Eller – frykt er vårt alarmsystem som angsten spiller ut ifra. Denne form for angst er i de fleste tilfeller både nyttig og viktig.

 

Det er når frykten gir unaturlige reaksjoner i naturlige situasjoner, at angsten ikke er vår venn lenger. Da kan det være lurt å spørre seg selv: Hva er angst og hvordan virker angst på kroppen? Hva er det jeg gjør som opprettholder angsten?

«Ved angst har vi ingen konkret fare fremfor oss, men vi føler på akkurat samme frykt som en reell fare.»


 – Sitat fra boka #hverdagspsyk

Kroppen setter i gang en rekke prosesser for å sikre din overlevelse

 

Se for deg at du er ute og går. Plutselig ser du en løve som kommer i firsprang mot deg. Kroppen registrerer dette som en umiddelbar fare og setter i gang en rekke reaksjoner i kroppen din. Dette gjør den for at du skal kunne forsvare deg og/eller flykte fra situasjonen – slik er kroppen med på å sikre din overlevelse.

 

Det som for øvrig er problemet med kroppen vår er at den ikke klarer å skille mellom reell fare eller ikke reell fare. Når løven da har reist, så er fortsatt kroppen i faremodus. Hver gang du opplever noe som kan minne om ditt møte med løveangrepet, så setter kroppen altså i gang med disse prosessene.

 

Dermed vil dette alarmsystemet sette i gang hver gang du eksponeres for noe som den tidligere har ansett som en trussel, altså du får angst.

 

Koble av følelseshjernen og på tenkehjernen

 

Da handler det i stor grad om å trene seg opp til å koble på tenkehjernen (prefrontal cortex) som er kapteinen på skuta. Det er altså den delen av deg som tar rasjonelle og kloke beslutninger.

 

Når man derimot er i en angsttilstand så kan dette være vanskelig, da er det følelseshjernen (det limbiske system – amygdala) som tar kontroll.

 

Dette fører videre til at frykten opptrer som angst for situasjoner som egentlig ikke er farlig, men som kroppen og hjernen tror er farlig basert på tidligere erfaringer og basert på hvordan du håndterer disse reaksjonene.

Som nevnt tidligere så er det altså vanlig å opparbeide seg ulike tryggingsstrategier for å unngå dette ubehaget som angsten fremkaller. Du vil unngå å treffe denne løven hver gang du går ut.

Dette kan igjen gjøre at livet blir ganske innskrenket fordi du stadig lærer kroppen opp til å tro at ting er farlig, selv når det ikke er noe konkret trussel. Du går i konstant alarmberedskap med følerne så langt ute at den minste ting oppleves som truende.

For at du skal klare å få mer kontroll på reaksjonene dine og altså bli venn med angsten, så krever det mye jobbing. Du må på mentalt treningssenter for å bygge opp og endre tankemønstrene dine. Og det er det jeg vil hjelpe deg med!

Angst er egentlig et defekt alarmsystem


Hos noen blir alarmsystemet (frykt) over-aktivert. Jeg pleier å si at det er defekt. Men i stedet for å formatere hele systemet, så vil jeg optimalisere og oppgradere det til den versjonen som det burde være i.

 

Oppskriften til en slik oppgradering ligger dessverre ikke i en brukermanual som forteller at du enkelt kan trykke på én eneste knapp så er det fikset.

Oppskriften er enkel å lese, men å finne alle ingrediensene og riktig blandingsforhold, det er det som er utfordrende. Når alarmsystemet går bananas på toppen av det hele, så blir det desto vanskeligere å finne rett fokus slik at du kan bruke ingrediensene riktig. Da kan det være avgjørende med god støtte og motivasjon fra noen på utsiden.

Det er selvsagt veldig individuelt hva som fungerer på den enkelte. Men det er likevel noen felles faktorer som må være til grunn, uansett utgangspunkt, for at du skal klare å komme deg ut av angsten eller leve best mulig med den.

Jeg ønsker derfor å hjelpe deg til å finne din vei ut av angsten og ut av disse mønstrene som du har opparbeidet deg. Jeg vil bruke mine egne erfaringer, i tillegg til veldokumenterte verktøy som kan hjelpe deg til å nå ditt mål.

Kilder: Helsenorge.no – angstlidelser, Rådet for psykisk helse – Angst

Gratiskurs: 4 steg du kan bruke for å håndtere angst

Hei. Mitt navn er Stine. Jeg har slitt psykisk så lenge jeg kan huske. Jeg har flere diagnoser, deriblant angst og depresjon, som har ødelagt mye for meg i livet.

Jeg har vært fastlåst i et destruktivt og negativt mønster som jeg selv har trodd har vært lindrende, men som egentlig har virket mot sin hensikt og dermed vært med på å opprettholde både angsten og depresjonen.

Endelig, etter årevis med angst så har jeg funnet en vei ut av dette destruktive og opprettholdene mønsteret. En vei som på ingen måte kun er rett frem uten humper og nedoverbakker. Men en vei som er lettere å gå på.

Jeg ønsker derfor nå å bruke mine erfaringer og min kunnskap til å hjelpe deg til å oppnå det samme. 

Min mentale verktøykasse, som jeg kaller den, er basert på egen kunnskap og erfaring, i tillegg er det metoder og tankesett som er utviklet av fagfolk og som er basert på forskning.

Jeg lover ingen mirakelkur som fjerner det vonde, som fjerner angsten helt, eller som aldri mer vil føre deg inn i depresjon.

Det jeg derimot kan love deg, er veldokumenterte og gode verktøy som kan hjelpe deg til å håndtere det vanskelige på en mer hensiktsmessig måte. Verktøy som gjør deg bedre rustet når frykten sniker seg innpå og/eller depresjonen begynner å falle som et slør over øynene dine.

Er du motivert til å ta tilbake førersetet i livet ditt? Ta kontakt for en uforpliktende prat:

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgivere av bloggen. Alle bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver. Bloggen ligger på psykmagasinet.no. Ønsker du å blogge om psykisk helse på psykmagasinet.no så kan du ta kontakt med ansvarlig redaktør på mail: stine@psykmagasinet.no

Scroll Up